Portret John Kerstens
Bedrijfsfotografie Utrecht

Regelmatig krijg ik vragen over zakelijke (portret)fotografie. Wat moet ik aan? Welke kleuren? Waarom lijk ik op de foto anders dan thuis? etc.
Graag geef ik je tips aan de hand van enkele voorbeelden. 

Ik heb een hekel aan op de foto gaan, wat nu?

Dit is, met stip op 1, de meest gehoorde opmerking in mijn werk. Mensen houden over het algemeen niet van foto’s. En dat snap ik, want eerlijk: ik vind het zelf ook moeilijk om op de foto te gaan. Het resultaat is immers altijd anders dan hoe je jezelf in de spiegel ziet. Deels komt dit door, het woord spiegel zegt het al, de gespiegelde versie die je dagelijks van jezelf ziet. Jij ziet jezelf precies andersom dan je partner, vrienden en collega’s. En ook andersom dan dat de camera je vastlegt.

Daardoor gebeurt het ook vaak dat je vrienden bij het zien van een foto van jou enthousiast roepen: wauw, precies zoals je bent!
Terwijl jij alleen maar kunt denken: ik herken mezelf niet.

Voor de spiegel trek je toch je meest ideale gezicht. Hier lach je zelden schaterend bijvoorbeeld. Daarnaast is een gezicht nooit helemaal symmetrisch en dat verschil zie je dus op de foto terug.

Is dat erg? Nee hoor! Want een goed zakelijk portret vertelt wie je bent en het moet ervoor zorgen dat je herkenbaar bent voor je omgeving, voor collega’s, klanten en opdrachtgevers. En die zien jou ook niet in je badkamerspiegel. Dus dat komt goed uit.

Dan is het alleen nog wennen voor jezelf, die andere versie. Maar hoe vaker je foto’s van jezelf laat maken, hoe meer dat went en hoe meer je kunt ontspannen!

Ik sta op mijn portretfoto liever andersom dan dat je aanbeveelt, want dat is mijn beste kant.

Veel mensen vinden dat ze een ‘beste kant’ hebben. Omdat hun haar daar niet met die gekke kruin omhoog staat. Of omdat je dan dat litteken niet ziet, of die moedervlek. Begrijpelijk.

Toch vraag ik je vaak bij geposeerde portretten om een bepaalde kant op te kijken. En dat doe ik niet voor niets. Over het algemeen wordt een zakelijk portret gebruikt in een omgeving als LinkedIn, Outlook of op een website. En in 99% van de gevallen staat het portret links en staan jouw gegevens of content rechts. Ik laat je dan ook graag subtiel die kant op draaien, naar je naam, je tekst of je profiel. Als je de andere kant op kijkt, dan draai je van de pagina weg. Dat staat minder betrokken.

Scroll maar eens door Linkedin, dan zie je snel genoeg het effect.

Wat moet ik aan?

Het cliché antwoord hierop is uiteraard: dat waar je je prettig in voelt! Want als je je prettig voelt straal je dat ook uit. Toch zijn er wel enkele dingen om rekening mee te houden:

  • Probeer niet teveel zwart te dragen. In zwart zie je weinig structuur, waardoor je lichaam + mouwen vaak één ‘blok’ worden. Dit maakt onnodig zwaar en trekt veel te veel aandacht.
  • Zwart (én wit!) werken ook in een zakelijke omgeving vaak minder goed. De meeste muren zijn ook wit of grijs, waardoor het geheel een saai en soms zelfs grauw beeld geeft. Kleur knalt!
  • Probeer kleine patronen te vermijden, zoals kleine ruitjes of streepjes. Dit resulteert vaak in ‘moiré’, een vervelende vertekening op het scherm, alsof het beeld danst.
  • Mocht je als team op de foto gaan, dan is het maken van afspraken over kleur altijd leuk. Ga je met z’n allen voor ingetogen, voor fel, voor een bepaalde (huisstijl)kleur? Eenheid is altijd mooi.
    Het is jammer als alleen Henk eruit springt met zijn knalrode trui, terwijl de rest in huisstijl-blauw is gekleed.
  • Overigens is rekening houden met de achtergrond ook belangrijk. Ik fotografeerde ooit een team voor een knalroze huisstijl-achtergrond. Om niet te verdwijnen in de achtergrond is het goed om niet ook knalroze te dragen tijdens de shoot.
  • En last but not least: probeer seizoensneutrale kleding te kiezen. Een foto met een mouwloos hemdje, dat gebruikt moet worden in de winter, of een coltrui op de website in de zomer is toch minder passend.

 

De kracht
van kleur!

 

{

Geen grijze pakken, geen zwarte jasjes,
maar kleur!

 

Lichte kleding in kantoorsetting

De keuze voor witte of zwarte kleding in een zakelijke omgeving levert rustig beeld op, maar ook wat ‘flets’. Ik adviseer mensen dan ook vaak om óf te kiezen voor kleding met kleur, of gebruik te maken van een omgeving met kleur, zodat het beeld aandacht trekt en aanspreekt.

Hieronder vind je eerst enkele voorbeelden van lichte kleding in een kantooromgeving.

Zakelijk portret
Portret man
Portret Zakelijk

Het gebruik van kleur

De foto’s hieronder vallen op. Zij hebben kleur in de kleding, al dan niet in combinatie met een kleurrijke achtergrond.

Maar ook de personen voor een grijze of grauwere achtergrond knallen van het beeld af, door gebruik van kleurrijke kleding.

 

Portret Zakelijk
Portret man
Portret man
Portret Zakelijk
Fotografie in de zorg

Toepassing van interactie en kleur

 

Ja, ik wil graag meer informatie en/of kennismaken:

Maartje Kuperus | Fotografie & Tekst